Novi Slovenski biografski leksikon
DOBRILA, Juraj (Jurij Dobrila, Jurič Dobrila, Giorgio Dobrila), narodni buditelj, dobrotnik, škof (r. 16. 4. 1812, Ježenj, Veli Ježenj, Hrvaška; u. 13. 1. 1882, Trst, Italija). Oče Ivan Dobrila, tkalec, kmet, mati Katarina Dobrila, r. Živčić. Pranečaka Simon (Šime) Červar, duhovnik, in Đuro Červar, politik.
Rojen je bil v revni kmečki družini z osmimi otroki. Osnovno šolo je obiskoval v bližnjem Tinjanu 1820–24. Kot perspektivnemu učencu mu je njegov učitelj, kaplan Ivan Radetić, zagotovil brezplačno namestitev in hrano v frančiškanskem samostanu v Pazinu, kjer se je 1824–26 šolal na nemški pripravnici, nato pa so ga frančiškani poslali na gimnazijo v Karlovac (1826–32). Študij filozofije je nadaljeval v Gorici (1832–34), kjer je nato še nadaljnja štiri leta študiral teologijo v tamkajšnjem semenišču (1834–38). Ob šolanju si je služil kruh s poučevanjem otrok premožnejših družin. V duhovnika je bil posvečen 1837. Naslednji dve leti je opravljal službo kaplana v Munah (danes Vele Mune, Čičarija, Hrvaška) in Hrušici (Brkini). 1839 je začel doktorski študij na dunajskem Avguštineju, kjer je spoznal veliko pomembnih osebnosti, ki so zaznamovale politično in družbeno življenje monarhije v 19. stoletju; mdr. je bil v njegovem letniku bodoči škof Josip Juraj Strossmayer. Iz teologije je 1842 doktoriral z disertacijo Nauka crkvenih otaca o sakramentu ispovjedi. Zatem mu je bila dodeljena služba kaplana in nemškega pridigarja pri cerkvi sv. Antona v Trstu, kjer je bil tudi katehet in ravnatelj dekliške šole (1844). 1849–54 je postal ravnatelj novega tržaškega semenišča za četrti letnik bogoslovcev, kjer je predaval pastoralno teologijo. 1852–53 je bila v Istri huda lakota. Da bi pomagal ljudem, je ustanovil dobrodelni odbor in zbral 50.000 goldinarjev za revno prebivalstvo. Od 1854 je bil kanonik in stolni župnik v stolnici sv. Justa v Trstu ter svetovalec škofijskega sodišča za zakonske spore.
Po smrti poreško-puljskega škofa Antonia Peteanija je ljubljanski škof Anton Alojzij Wolf cesarju Francu Jožefu napisal pismo, v katerem je Dobrilo priporočil kot edinega primernega kandidata za Peteanijevega naslednika. Predlog je bil sprejet in papež Pij IX. ga je 1857 imenoval za poreško-puljskega škofa. V goriški stolnici sv. Hilarija in Tacijana ga je 1858 posvetil tamkajšnji nadškof Andrej Gollmayer. Pri ustoličenju je rojakom kot škof spregovoril v hrvaškem jeziku, kar je bilo v tistem obdobju za (cerkvene) oblasti nesprejemljivo, imelo pa je velik politični in mobilizacijski pomen za ljudstvo. Po smrti tržaško-koprskega škofa Jerneja Legata je bil 1875 imenovan za njegovega naslednika. Vlogo škofa je sprejel zaradi vztrajnih nasprotovanj italijanskih nacionalistov in z željo, da bo lahko še naprej širil narodno zavest ter deloval kot narodni in gospodarski buditelj v Istri. Nasprotniki so ga imenovali »il vescovo contadino« (kmečki škof), ker je pomagal kmetom in se v prostem času ukvarjal s sadjarstvom. Med ljudi je pošiljal knjige v hrvaškem jeziku z željo, da izobrazi in oblikuje zavest preprostega naroda, med Hrvate knjige Društva sv. Jeronima v Zagrebu, med Slovence pa knjige Družbe sv. Mohorja v Celovcu. Poslanstvo je videl tudi v vzgoji duhovnikov, da zaznajo potrebe ljudstva. Bistre dečke iz Istre je pošiljal v boljše (osnovne) šole in jim financiral študij. Ustanovil je osemdeset štipendij, nekaj tudi za slovenske dijake. Čeprav je v škofijah, kjer je služboval, dobro gospodaril in izboljšal versko, a tudi življenje ljudi na splošno, je živel skromno in varčeval za gradnjo semenišča za istrske dijake, česar mu zaradi pomanjkanja sredstev in nasprotovanja oblasti ni uspelo uresničiti. Privarčevani denar je namenil dijaškim ustanovam. Bil je soustanovitelj Bratovščine hrvatskih ljudi v Istri s sedežem v Kastvu, ki naj bi podpirala istrske dijake.
Že za časa šolanja in študija v Karlovcu in Gorici je Dobrila sprejel ideje ilirskega gibanja ter se 1848 politično opredelil, ko je postal član Slavjanskega društva v Trstu. Prijateljevanje s Strossmeyerjem je nanj vplivalo tako, da je sprejel južnoslovansko idejo, ki jo je z Dinkom Vitezićem širil v Istri in na Kvarnerskih otokih. Prvi je sistematično vzgajal in izobraževal mlado inteligenco v narodnem duhu, da je bila sposobna prve širše konfrontacije z italijansko-nemškim vladajočim slojem. V Trstu je nadaljeval z delom narodnega buditelja in dobrodelnostjo, pri čemer si je še dodatno prizadeval za (versko) izobrazbo duhovščine in istrskih šolarjev ter nasploh vse tamkajšnje populacije. Pri tem je navezal stike s slovenskimi in hrvaškimi narodnimi delavci (Dinko Vitezić, Antun Karabaić, Mate Jurinac, Franjo Feretić, Vjekoslav Spinčić, Matko Laginja, Matko Mandić, bratje Trinajstić idr.), ki so se borili za svoje pravice. Podpiral je številne slovenske pobude, mdr. je pozdravil ustanovitev Slovenske matice (1864) in bil njen član.
Z vlogo škofa je postal virilist istrskega deželnega zbora v Poreču od njegove ustanovitve 1861 do 1867 (ko se je zaradi vse večjih pritiskov Italijanov prenehal udeleževati sej), kjer je branil pravice hrvaškega naroda. Podprl je predlog poslanca Mata Jurinca, da bi zapisnik sej deželnega zbora pisali tudi v hrvaškem jeziku, a ju je italijanska liberalna večina preglasovala. 1861–73 je bil poslanec v dunajskem parlamentu, kjer je zagovarjal gospodarske interese Istre ter rabo hrvaškega jezika v šolah, uradih in zavodih. Vključeval se je v politične, gospodarske in socialne razprave. Omogočil je izgradnjo cerkve sv. Frančiška Asiškega v Juršićih. Bil je zagovornik znižanja državnih davkov v Istri. Največ moči je usmerjal v ustanovitev slovenskih in hrvaških šol, a je večina v parlamentu onemogočala uresničitev njegovih pobud.
Sodeloval je na prvem vatikanskem koncilu (1869/70), kjer je skupaj s škofom Strossmayerjem, zastopal manjšino, ki se ni strinjala z dogmo o papeževi nezmotljivosti, saj naj bi to oviralo ekumenski dialog. Pred glasovanjem je s skupino somišljenikov zapustil Rim. Kljub nasprotovanju omenjeni dogmi je pozneje objavil zapis koncilskih sklepov in sprejete verske resnice. V rokopisu je zapustil zgodovino prvega vatikanskega cerkvenega zbora.
Po nemški predlogi je 1854 prevedel molitvenik Otče, budi volja tvoja!, ki je postal molitvena in poučna knjiga za Istrane, hkrati pa narodni priročnik, ki je pomagal preprostim ljudem graditi odnos do svetega. Delo je bilo že za časa Dobrilovega življenja štirikrat, pozneje pa še večkrat ponatisnjeno in je služilo kot liturgična knjiga v istrskih cerkvah, zlasti za popoldansko bogoslužje. S pomočjo molitvenika so se ljudje učili brati v maternem jeziku.
1870 je na pobudo Janeza Bleiweisa sodeloval pri ustanovitvi časopisa Naša sloga, prvega v hrvaščini izdanega časopisa v Istri, ki je do 1899 izhajal v Trstu, pozneje v Pulju. Po njegovi smrti je izšel molitvenik Mladi bogoljub (1889), ki ga je priredil za mlade.
Cesar Franc Jožef ga je 1862 odlikoval z redom železne krone za zasluge na versko-prosvetnem področju. Po njem je poimenovana univerza v Pulju (Sveučilište Jurja Dobrile u Puli). Njegova podoba je bila na bankovcu za deset kun. 2005 je bila obnovljena in odprta za javnost njegova rojstna hiša. V Tinjanu, Pazinu in po drugih krajih v Istri so mu postavili spomenike, v Poreču je Trg Jurja Dobrile s kipom v parku, po njem so poimenovane številne ulice.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine