SIGULIN Anton, kipar in šolnik, r. 13. sept. 1917 v Trstu, živi
v Dravljah pri Lj. Oče Anton, železniški delavec, mati Helena Počkaj. Družina se je
1920 zaradi fašizma preselila v Mrb., tu je obiskoval osn. š. (1925–30) in tri razr.
realke (1930–33). Od 1933–36 se je v Mrbu učil črkoslikarstva, nato se je vpisal na
TSŠ v Lj., oddelek za kiparstvo, kjer sta ga učila F. Kralj in G. A. Kos. Od 1937-41
je študiral na bgd. akad. likovnih umetnosti pri prof. S. Stojanoviću in T.
Rosandiću. Že 1941 je šel k partizanom, se 1942 zdravil v Lj., kjer so ga It.
odkrili in zaprli ter poslali v internacija v južno It. Po kapitulaciji It. je bil
med pobudniki ustanovitve Prve prekomorske brigade in v njej postal politkomisar
čete, ki je odšla na Vis. Avg. 1944 je odšel v Moskvo in bil določen za
napovedovalca slov. oddaj na radiu Svobodna Jsla. V SZ se je seznanil s kiparjema M.
I. Epsteinom in Merkurovim ter bil imenovan za častnega člana društva likovnih
umetnikov SZ. Po vojni je postal odgov. ur. slov. oddaj na radiu Moskva, po
resolucija Informbiroja 1948 pa se je vrnil v domovino. Zaposlil se je najprej na
bgd. radiu v ured. ruskih oddaj. 1949 pa se je vrnil v Lj., kjer je opravil izpit iz
umetnostne zgod. na AUU, bgd. akad. pa mu je priznala diplomo. Krajši čas je bil
kustos za kiparstvo v ModG v Lj., od 1949–50 referent za likovno umetnost pri
ministrstvu za prosveto in kulturo LRS, 1950–51 prof. likovnega pouka na VI. gimn. v
Lj., 1951–58 na XII. gimn., zatem na II. osn. š. Šentvid - Lj. Pred upokojitvijo je
bil tudi ravn. osn. š. Rih. Jakopiča v Lj. - Kipar S. je poleg male plastike
intimnega značaja ustvarjal predvsem številne spomenike na temo NOB in doprsne kipe
pomembnih oseb, zlasti narodnih herojev. Izdelal je spomenik Svobode na Celovški
cesti v Lj., 1951 spomenik padlim borcem Zgornje Šiške (z inž. arh. V. Glanzom),
1952 spomenik padlim borcem in žrtvam faš. nasilja v Pivki na Krasu ter bronasta
portreta I. M. in kiparja Zajca, 1953 spomenik Izvidnika na Vranskem, 1956 spomenik
v Dornberku, 1958 bronast portret Toneta Čufarja in skupino Delavec in kmet na
Jesenicah ter doprsno podobo Vojke Šmuc v Izoli, 1959 kamnit kip heroja A. Kebeta in
bronasto fontano Deček in delfin v Šentvidu, 1963 bronast doprsni kip heroja M.
Pečarja v Črnučah, 1970 spomenik generalu Rudolfu Maistru v Kamniku in narodnemu
heroju Antonu Šibelji-Stjenku v Svetem (1977 prenesen v Komen), 1977 portret Danile
Kumar v Kosezah, 1978 portret Poldeta Mačka-Boruta v Zadobrovi in doprsni kip Karla
Štreklja v Sesljanu (postavljen 1979), 1982 doprsna kipa Marije Draksler-Marjane in
Milana Mravljeta. O. S-ovem kiparskem opusu je I. Sedej zapisal: »Kamen in kiparski
material mu pomenita izziv in hkrati materijo, v kateri lahko uresniči svoje
videnje. Tako so nastale lepe in nežne ženske figurine, ki so kot v kamnu, bronu ali
v žgani glini izpeti soneti, polni nežnosti in občudovanja. Mehki lirizem njegovih
potez, ki ne izhaja iz poudarjanja detajlov, marveč iz oblikovanja celote, pa je
tako močna komponenta v njegovem kiparstvu, da je bistveni sestavni del kiparskega
izraza tudi pri monumentalni, spomeniški plastiki.« S. je razst. v Lj., Kranju,
Mrbu, Kopru, Bgdu. Ob razst. 1961 v Domu JLA v Lj. je J. Mesesnel zapisal: »V
trinajstih plastikah v kamnu, bronu, aluminiju in žgani glini poskuša izoblikovati
svoj intimni odnos do realistično pojmovane ženske figure. V teh malih in srednjih
plastikah je precej čustva, dekorativnega občutka in apartnosti. Posamezne
neuglajenosti in disproporci gredo najbrž na račun trdega boja za obvladanje
precizno individualizirane anatomije v sklopu celega stoletnega obdobja podobnih
teženj.« Realističnemu izhodišču ostaja S. zvest tudi pri ustvarjanju spomeniške
plastike v zvezi z NOB, o čemer je sam izjavil: »Mislim, da je
treba ta boj in življenje prikazati na način, ki je blizu ljudem, katerim je
namenjen. Seveda ne v neki naturalistični obliki. Prilagajati se je treba sodobnim
tokovom v površinski obdelavi...« V zadnjih letih je S. razst. v podjetju Elektrovod
v Šiški in v gradu v Goričanah. Amaterskemu Odru treh herojev v Zgornjih Pirničah je
daroval večje število svojih del v patiniranem mavcu, ki so sedaj razst. v
tamkajšnjem kult. domu, med njimi dva reliefa na temo NOB in več doprsnih portretov
znanih kult. delavcev. Nosilec je part. spomenice 1941 in drugih odlikovanj.
Prim.: Osebni podatki; Slovenska umetnost po osvoboditvi
1945–55, Lj. ModG, apr.-maj 1955; SBL III, 307–08; Stelè, Umetnost 1960, 132; Delo
13. dec. 1961; Šijanec, 375; Delo 25. mar. 1962; Srečko Vilhar - Albert Klun, Prva
in Druga prekomorska brigada, Nova Gor. 1967, 247, 372 (s prilogo Abecedni seznam
preživelih borcev Prve in Druge prekomorske brigade, 22); TV-15 23. jan. 1975;
Komunist 27. jan. 1975; Albert Klun, Prekomorci v narodnoosvobodilni vojni, Koper
1976, 664 in pass.; Dr. Karel Štrekelj. Ob poimenovanju slov. osn. šole v Sesljanu,
Sesljan 1979, 7, 30, 31; Silič-Nemec, Javni spomeniki, 26 in pass.; TV-15 25. avg.
1982; Delo 30. maja 1986; Albert Klun, Domovina je ena, Lj. 1986, 125; katalog s
spremno besedo I. Sedeja (ob razst. v Goričanah).
M. V.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine