Novi Slovenski biografski leksikon
BATJEL, France (Fran Batjel, Franc Batjel), podjetnik, kolesarski organizator (r. 27. 3. 1875, Vipava; u. 28. 6. 1940, Ljubljana). Oče Franc Janez (Ivan), kmet, mizar, mati Antonija, r. Kopačin.
Po končani ljudski šoli je 1889 začel vajeništvo pri ljubljanskem pilarju Ivanu Lerchu, naslednje leto pa v graški tovarni Puch, kjer je ostal dve leti in tam pridobil poklicno spričevalo. Po spletu okoliščin je odšel v Egipt, kjer je pri družini svoje polsestre ostal eno leto. Za nekaj mesecev se je vrnil v tovarno Puch, nato pa je 1895 odšel na Dunaj, kjer se je zaposlil v tovarni koles ter šivalnih in pisalnih strojev. S prisluženim denarjem si je že v nekaj mesecih kupil orodje in v domači hiši v Vipavi odprl delavnico za izdelovanje orodja in popravilo koles. Na prelomu stoletja je po neuspelem zakonu z uslužbenko tamkajšnjega hotela razprodal imetje in odpotoval v Ameriko, kjer se je preživljal najprej z delom v različnih tovarnah. Kmalu se je vrnil in si delo najprej priskrbel v Kamniku in Trstu, ustalil pa se je v Gorici. Na Vii del Duomo je odprl uspešno delavnico za popravilo koles in prodajalno. Kmalu je odprl še gostilno Pri kolesarju. Pred začetkom prve svetovne vojne je odkupil poslopja več let zaprte pivovarne Gorup na Tržaški cesti v Gorici, kjer je uredil proizvodne prostore Tovarne dvokoles Tribuna in skladišče, del poslopja pa namenil za restavracijo s prostornim vrtom in baliniščem in jo 1912 oddal v najem Alojzu Slamiču.
Kot proizvajalec in trgovec s kolesi je bil tudi med odborniki 1895 ustanovljenega slovenskega Kolesarskega društva (KD) Gorica, ki je 1908 na goriškem velodromu priredilo veliko Narodno kolesarsko dirko, na kateri je nastopil tudi Batjel. Zaradi nezadovoljstva z organizacijo prireditve je s somišljeniki protestno izstopil iz društva in 1909 ustanovil KD Danica ter postal njegov predsednik. Društvo z več kot 250 člani je postalo športni ponos slovenske Goriške. Batjel, ki je že prej pomagal ustanavljati sorodna kolesarska društva po slovenskih vaseh na Goriškem in Krasu, je v teh krajih širil tudi svoje poslovanje. Vstop Italije v prvo svetovno vojno je presekal razcvet njegovih poslov in razmah športnega kolesarstva na Goriškem. O dogajanju na soški fronti je iz Gorice poročal za časnika Slovenski narod in Slovenec, medtem ko je bil sam oproščen vojaščine. Avgusta 1916 se je umaknil v Ljubljano, kjer je odprl delavnico na Starem trgu. Oktobra 1917 se je vrnil v Gorico in za silo uredil delavnico in gostilno, 1919 pa se je zaradi tamkajšnjih povojnih razmer z družino dokončno umaknil v Ljubljano, kjer je na novo postavil tovarno Tribuna, ki je izdelovala kakovostna kolesa in otroške vozičke, prodajal pa je tudi motorje in pnevmatike. Podjetje je med svetovnima vojnama uspešno raslo, tovarna je na svojem vrhuncu zaposlovala sedemdeset delavcev. Batjel je redno obiskoval velesejme po vsej Evropi, da je sledil novostim. Bil je tudi inovator, patentiral je, na primer, kombinirano gospodinjsko lestev. Izdelke je razstavljal predvsem v Ljubljani in Zagrebu. Bil je zelo priljubljen med delavci in dejaven v različnih strokovnih združenjih; v dvajsetih in tridesetih letih 20. stoletja je predsedoval Združenju kovinskih strok v Ljubljani, bil je tudi odbornik v ljubljanskem odboru Združenih obrtniških organizacij in Obrtniškem društvu Ljubljana.
Bil je tudi soustanovitelj in prvi predsednik ljubljanskega Akademskega sportnega kluba Primorje (1920), soustanovitelj ter predsednik Kolesarskega in motociklističnega društva Sava (1919), nekaj časa je predsedoval tudi Zvezi kolesarskih društev. Bil je član Sokola in eden od ustanoviteljev društva Narodno udruženje Soča z matico v Ljubljani in Motokluba Slovenija (1923). 1926 je v Ljubljani izdajal tednik Naš sport : neodvisen tednik za vse sportne panoge in sportno kritiko. Umrl je 1940 po dolgotrajni bolezni.
Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine