Slovenski biografski leksikon

Peruzzi Svitoslav, akad. kipar in prof. sred. tehnične šole v Splitu (od 1912), r. v Lipah na Barju 17. okt. 1881. Osn. šolo je dovršil v Lj., vstopil v gimn., jo kmalu zapustil in se vpisal v obrtno strok. šolo, kjer sta mu bila učitelja Celestin Mis in Alojzij Gangl. Po dovršenem 4. letniku je šel v Zagreb, kjer se je pri prof. Königu učil poleg rezbarstva tudi modeliranja, potem na dunajsko akademijo. L. 1903 je na Dunaju razstavil doprsnik cesarja Franca Jožefa I., napravljen za park pred justično palačo v Lj. L. 1904 je razstavil svoja dela v Belgradu. L. 1905 je prišel na Dunaj Meštrović, s katerim je imel P. skupno delavnico. P. je napravil na Dunaju več portretov, kompozicij in figur. Za spominsko kolajno osvobojenja Srbov je prejel 2. nagrado. Dela te dobe so raztresena po raznih krajih; nekaj jih je v Lj., nekaj pri Nik. Sadnikarju v Kamniku. Z Dunaja se je preselil v Lj. in imel delavnico v areni dirkališča, kjer je bil kesneje kino Tivoli. Ob smrti Simona Gregorčiča (1906) je napravil njegovo masko in dobil za načrt njegovega nagrobnika 1. nagrado. V Lj. je dovršil več portretov, izklesal nagrobnik za Lundra in Adamiča (postavljen šele 1933) in njuno plaketo (sedaj vzidano v steno prehoda iz škofije v stolnico), figuro za Jurčev mavzolej v Postojni, spomenik za Jana Lega v Pragi in Bambergov portret (1907). Modeliral je tudi v starokrščanskem slogu nagrobnik pesnika Ant. Medveda v Kamniku, ki ga je izdelal Jos. Pavlin v Radovljici 1913. Zasnoval je tudi spomenik ukrajinskega pesnika Tarasa Sevčenka za Kijev in prejel 1. nagrado (zaradi svet. vojne neizvršen). V Splitu se je ves posvetil pouku kiparstva in imel nekaj izredno dobrih učencev (Studina, Škarpa, Coto). Med deli iz te dobe so: portret pisatelja Dinka Šumenkovića, plaketa arheologa dona Bulića, dekoracije na Račićevem spomeniku v Cavtatu, spomenik judenburškim žrtvam na lj. pokopališču pri Sv. Križu (dovršil L. Dolinar), dva Levstikova spomenika (v Vel. Laščah, drugi v Nar. muzeju). L. 1931 je prevzel delo za spomenik kralju Petru I. v Supetru na Braču, ki ga oslepeli kipar Rendić ni mogel izvršiti. L. 1932 je izdelal za Stari grad na otoku Hvaru reliefni portret politika Bianchinija (M 1934, 25). Važnejša dela poleg omenjenih, so še tale: 2 portretni plaketi v srebru za rodbino Štrukelj v Lj., več dekorativnih kompozicij na Dunaju, marmorni kipec S. Gregorčiča (Trpinc, Kamnik), lesen evangelist Luka za župno cerkev v Docu v Dalmaciji, 8 dekorativnih figur v palisandru za dar Dalmacije kraljici, kipec Iv. Cankarja (les, dr. Lavš, Split), modeli za kapitele v župni cerkvi v Pučišću na Braču in za zvonik v Kastel-Stafiliću; več portretnih kipov in reliefov za Dubrovnik, Maribor, Lj., Split i. dr. Reliefi s prizori iz Prešernovega Povodnjega moža, namenjeni za šentjakobski most v Lj., se niso vzidali. P.-jevo sliko Mati z otrokom hrani veleposestnik Jos. Kosler. — P. stavi svoj ponos v izvirno delo, neodvisno od drugih umetnikov. — Prim.: Sn III, 25, 168 (s sliko); DS 1913, 213; LZ 1913, 280; 1920, 81–6; J 1912, št. 201 (slika); IS 1931, 239–40; S 1931, št. 2; M 1932, 20; 1933, 274/5. St. + Stl.

Steska, V., Stelè, F.: Peruzzi, Svitoslav (1881–1936). Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi416406/#slovenski-biografski-leksikon (23. marec 2024). Izvirna objava v: Slovenski biografski leksikon: 6. zv. Mrkun - Peterlin. Franc Ksaver Lukman Ljubljana, Zadružna gospodarska banka, 1935.

Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine