Novi Slovenski biografski leksikon

DEŽMAN, Edi (rojstno ime Edvard Dežman, vzdevek Eci), baletni plesalec, pedagog in koreograf (r. 21. 3. 1944, Selnica ob Dravi). Oče Anton Dežman, ključavničar, mati Kristina Dežman, r. Cebe.

Družina s petimi otroki se je kmalu preselila v Maribor, kjer je Dežman 1961 končal osnovno šolo. 1962 se je vpisal na Srednjo baletno šolo Zavoda za glasbeno in baletno izobraževanje v Ljubljani, kjer je poleg baleta obiskoval srednjo šolo. V razredu Lidije Wisiak je šolanje končal 1968. Že 1966 se je vključil v ljubljanski baletni ansambel. 1971 se je vrnil v Maribor, kjer je kmalu nastopal v vodilnih vlogah in se razvil v prvega solista. 1971 je bil Franz v Coppélii Lea Delibesa, naslednje leto se je posebej izkazal kot Mercutio v Romeu in Juliji Sergeja Prokofjeva. Sledile so še druge pomembne vloge: James v La Sylphide Hermana Løvenskiolda (1975), Albreht v Giselle Adolpha Adama (1979), Nurali v Bahčisarajski fontani Borisa Asafjeva (1987), Prvi toreador v Don Kihotu Ludwiga Minkusa (1974 in 1983), Fant v Nevsakdanjem dnevu Aleksandra Lajovica (1975), Prvi janičar v Ohridski legendi Stevana Hristića (1976), Adam v Stvarjenju sveta Andreja Petrova (1977), Jure v Opojnem poletju Daneta Škerla (1978), naslovna vloga v Petru Klepcu Kruna Cipcija (1980) in Hrestaču Petra Iljiča Čajkovskega (1981), Župan v Pohujšanju v dolini … Kruna Cipcija (1983), solist v Serenadi Benjamina Ipavca (1986) in Boleru Mauricea Ravela (1986) idr. Kot vodilni baletni solist mariborskega baleta je vloge podajal z velikim tehničnim znanjem in šarmom.

Izpopolnjeval se je v mednarodnem plesnem centru (Centre de danse international Rosella Hightower) v francoskem Cannesu (1973, 1977) in na akademski baletni šoli v današnjem Sankt Peterburgu (1984–85), kjer se je izpopolnjeval iz pedagogike in metodike poučevanja baleta ter dobil naziv baletnega pedagoga. Kot pedagog je 1971–2003 deloval na Srednji glasbeni in baletni šoli v Mariboru, prav tako na Nižji glasbeni šoli na Ptuju in v Slovenski Bistrici, 1988–89 je poučeval balet na akademiji za igralsko umetnost Toneelacademie Maastricht in na Rijkshogeschool Maastricht na Nizozemskem. Formalno se je upokojil konec 1990, vendar je bil honorarno še naprej vodja mariborskega baleta (1985–93), v sezoni 1994/95 pa vodja ljubljanskega baletnega ansambla. V Mariboru je bil večkrat asistent gostujočim koreografom, prav tam pa je pogosto koreografiral v drami in operi ter 1987 pripravil koreografijo baleta na glasbo Marijana Lipovška Druga suita za godala.

V različnih vlogah – kot baletni solist, baletni pedagog, koreograf ter umetniški vodja mariborskega in ljubljanskega baleta – je ključno prispeval k dvigu profesionalne ravni slovenske baletne umetnosti. Poleg izbranih koreografov iz tujine je k sodelovanju pogosto pritegnil slovenske koreografe in s tem odločilno prispeval k razvoju baletne umetnosti v Sloveniji.

2004 je dobil nagrado Lidije Wisiak za življenjsko delo, 2021 Glazerjevo nagrado mesta Maribor, prav tako za življenjsko delo.

Dela

Mercutio (Sergej Prokofjev: Romeo in Julija, koreografija in režija Henrik Neubauer, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1972).
Prvi toreador (Ludwig Minkus: Don Kihot, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1974).
Fant (Aleksander Lajovic: Nevsakdanji dan, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1975).
James (Herman Løvenskiold: La Sylphide, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1975).
Adam (Andrea Petrov: Stvarjenje sveta, Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1977).
Jure (Dane Škerl: Opojno poletje, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1978).
Albreht (Adolph Adam: Giselle, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1979).
Peter Klepec (Kruno Cipci: Peter Klepec, koreografija, režija in scenarij Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1981).
Hrestač (Peter Iljič Čajkovski: Hrestač, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1981).
Župan (Kruno Cipci: Pohujšanje v dolini, koreografija, režija in scenarij Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1983).

Dela

Franz (Léo Delibes: Coppélia, koreografija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1971).
Mercutio (Sergej Prokofjev: Romeo in Julija, koreografija in režija Henrik Neubauer, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1972).
Prvi toreador (Ludwig Minkus: Don Kihot, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1974).
Fant (Aleksander Lajovic: Nevsakdanji dan, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1975).
James (Herman Løvenskiold: La Sylphide, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera), 1975).
Prvi janičar (Stevan Hristić: Ohridska legenda, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1976).
Adam (Andrea Petrov: Stvarjenje sveta, Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1977).
Jure (Dane Škerl: Opojno poletje, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1978).
Albreht (Adolph Adam: Giselle, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1979).
Peter Klepec (Kruno Cipci: Peter Klepec, koreografija, režija in scenarij Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1981).
Hrestač (Peter Iljič Čajkovski: Hrestač, koreografija in režija Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1981).
Župan (Kruno Cipci: Pohujšanje v dolini, koreografija, režija in scenarij Iko Otrin, Slovensko narodno gledališče v Mariboru (Opera in balet), 1983).
Solist (Benjamin Ipavec: Serenada, koreografija Majna Sevnik, Opera in balet SNG Maribor, 1986).
Solist (Maurice Ravel: Bolero, koreografija Henrik Neubauer, Opera in balet SNG Maribor, 1986).
Nurali (Boris Vladimirovič Asafjev: Bahčisarajska fontana, koreografija in režija Wazlaw Orlikowsky, Opera in balet SNG Maribor, 1987).

Viri in literatura

Arhiv SBL, osebna mapa.
Zasebni arhiv Henrika Neubauerja.
ES.
Leksikon jugoslavenske muzike, Zagreb, 1984.
Henrik Neubauer: Obrazi slovenskega baleta : biografski leksikon, Ljubljana, 2008.
Iko Otrin: Legenda mariborskega baleta, Ljubljana, 2006.
Neubauer, Henrik: Dežman, Edi (1944–). Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi1025370/#novi-slovenski-biografski-leksikon (4. december 2025). Izvirna objava v: Novi Slovenski biografski leksikon: El. izd.. Ur. Petra Vide Ogrin, ur. redakcije Petra Testen Koren Ljubljana, Znanstvenoraziskovalni center SAZU Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 2023-.

Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine