Primorski slovenski biografski leksikon

ZAMAR Pavle (Pier Paolo), slikar, r. 29. jun. 1929 v Ločniku pri Gor., u. 22. dec. 1989 v Piranu. Oče Lojze, delavec, po rodu Furlan, mati Katarina Korenjak. Osn. š. v Ločniku, niž. sred. š. v Gor., kjer se je 1942 vpisal v gor. it. š. za umetno obrt, a je ni dokončal zaradi vojne. Faš. so mu odpeljali starše v taborišče, sam pa je šel v partizane, kjer se je dobro izkazal in bil večkrat odlikovan. Po vojni je ostal v Sji in dokončal gimn. v Radovljici (1946). Začel se je baviti s slik., sodeloval pri slik. opremi raznih klubskih prostorov v Lj. (1949–50) pod mentorstvom slik. Z. Didka, spoznal razne slik. in z njimi pričel veliko slikati (1952–55). Ko je 1955 Slov. Prim. pripadlo Sji, se je Z. naselil v Novi Gor., kjer je bil pobudnik, soustanovitelj in tudi preds. (1957, 1959) slik. amater. kluba N. Pirnat, iz katerega je izšla cela vrsta pomembnih slik. V tem času je poučeval na trg. š. v Novi Gor. in organiziral slik. krožek in tečaje za otroke in mladino. Prvo skupinsko razst. je imel 1957, samostojno pa 1959. 1962 se je preselil v Portorož, 1966 pa v Piran, kjer je odprl slik. atelje in razširil svojo aktivnost tudi na druga področja (avtomobilizem, padalstvo, letalstvo, podvodni šport). Postal je upravnik tamkajšnjega letališča in tajnik obč. sveta ZKPO. 1966 je ustanovil mednar. slik. Ex-tempore, v katerem je tudi vsako leto nastopal, in mladinsko gled., za katero je izdeloval kuliserije. Pri obč. umetniškem društvu je 1981 ustanovil dramsko sekcijo. – Z. je slikal predvsem krajine (Kras, Vipavsko dolino, Istro in njeno Obalo, motive iz ptičje perspektive), občasno tudi tihožitja in portrete. Za njegova dela sta bistvena predvsem vtis in razpoloženje. Kar se tiče tehnike, je Z. iz prvotnega realizma preko impresionizma prešel v abstrakcijo in si ustvaril svoj lastni vzorec z značilno reliefno tehniko in uporabo raznih materialov (mivka, zlati lističi), ki poudarjajo »barvne strukture s pomočjo reliefnega nanosa« in delujejo v celotni zgradbi kompozicije »kljub dekorativnosti zelo dinamično in slovesno... V bistvu pa je umetnik razpet med realizmom, ki je v slik. delu vseskozi prisoten, ter med abstrakcijo kot najprimernejšim stilom za doseganje ravni sodobnosti« (M. Juteršek). – Psevdonim: Zappa. Važnejše skup. razstave: 1957, 1959 Nova Gor.; 1965, 1971, 1981 Piran; 1973, 1985 Kranj; 1987 Lipica, Ricmanje (Babna hiša), Ronke. Samostojne: 1959, 1961 Nova Gor.; 1962 Ajdovščina; 1963, 1973, 1985 Portorož; 1965, 1986 Kranj; 1972, 1989 (pregledna razst. 1959–88) Piran; 1973 Trst (TK); 1974 Gor. (Il Torchio); 1986 Senožeče; 1987 Sežana. O njem so pisali mdr. E. Smole, R. Rehar, M. Tršar, C. Milic, A. Pavlovec, A. Boc, M. Bambič, J. Vetrovec, I. Ivačič, F. Monai, B. Šuligoj, A. Godnik, A. Medved.

Prim.: Osebni podatki; Soča 14. dec. 1957; Delo 30. apr. 1959; NRazgl 5. mar. 1965; Tov 27. febr. 1968; Picc. 30. maja 1987; KatG 11. jun. 1987; PrimN 29. dec. 1989; M. Juteršek-J. Javoršek-A. Medved, Pavle Zamar-Zappa. Pregledna razstava. Obalne galerije Piran, Piran 1989.

Mučič-Vh

Mučič, K., Vetrih, J.: Zamar, Pavle. Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi952830/#primorski-slovenski-biografski-leksikon (24. april 2024). Izvirna objava v: Primorski slovenski biografski leksikon: 17. snopič Velikonja - Zemljak, 4. knjiga. Ur. Martin Jevnikar Gorica, Goriška Mohorjeva družba, 1991.

Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine