Čoh, Zvonko (1956–)
Vir: © osebni arhiv

Novi Slovenski biografski leksikon

ČOH, Zvonko (vzdevek Cic), ilustrator, animator risanih filmov, slikar (r. 7. 8. 1956, Celje). Oče Zvonko Čoh, glasbeni pedagog, mati Marija Čoh, r. Karlin. Žena Jasna Samarin, slikarka.

Otroštvo je preživel v Rogaški Slatini, kjer je obiskoval osnovno šolo. V Ljubljani je 1971–75 obiskoval Srednjo šolo za oblikovanje, 1975–80 pa Akademijo za likovno umetnost, kjer je 1980 diplomiral pri Janezu Berniku in 1983 zaključil še specialistični študij slikarstva pri Štefanu Planincu. Od 1983 je svobodni umetnik in član Društva likovnih umetnikov Ljubljana. 1982 je bil med prvimi člani Trajne delovne skupnosti Equrna, umetniške zadruge, ki je povezala umetnike pod okriljem galerije Equrna v Ljubljani.

Je eden najvidnejših slovenskih ilustratorjev in animatorjev risanega filma. Je soavtor prvega slovenskega celovečernega risanega filma Socializacija bika?, ki ga je ustvaril skupaj z Milanom Eričem. Posveča se knjižni in revijalni ilustraciji otroške in mladinske literature, pri čemer pogosto ilustrira besedila Andreja Rozmana - Roze, stripu, animiranim televizijskim oglasom, animiranemu filmu, scenografiji in izdelavi vizualnih komunikacij. Prispeval je več naslovnic za tednik Mladina (1987–90) in Delovo prilogo Vikend. Njegove ilustracije so redno objavljene v otroških revijah Ciciban in Cicido.

Že med študijem se je začel ukvarjati z risano animacijo in ilustracijo, ki sta postali osrednji dejavnosti njegove poklicne poti. V ilustraciji je opazen prehod od konturne risbe do izrazito slikarske ilustracije, ki jo zaznamujejo barvna modelacija v tehniki tempere, akrila in gvaša, svetlobno stopnjevanje, študij krajine in drugih detajlov, dinamičnost kompozicij s prostorskimi diagonalami, pogledi iz različnih zornih kotov in z razgibanimi postavitvami figur. Slednje so nekoliko karikirane in psihološko okarakterizirane, njihov značaj je podan prepričljivo v širokem razponu čustvovanja in odzivanja. Avtor je uspel ustvariti prepoznavne like, enkratne v svoji polnokrvni pojavnosti in komične v svoji potencirano pristni človeškosti. Pri tem se hoteno odmika od medijsko vsiljenih lepotnih idealov in prikaže človeško figuro v njeni nepopolnosti, drugačnosti, a zato enkratnosti, izvirnosti in zanimivosti. Humor je zajet tudi v drobnih detajlih in situacijski komičnosti, ki se kaže v hudomušno podanem dogajanju. Na komičnost v ilustraciji je vplivalo ukvarjanje z risanim filmom. 2004 je Pošta Slovenije izdala poštne znamke z njegovimi ilustracijami Kekca, Pehte in Kosobrina.

Risano animacijo ustvarja ročno, pri čemer je večkrat sodeloval z Milanom Eričem. Risanka je bila tudi tema njegove diplome. Več kratkim filmom in TV oglasom je sledil celovečerni satirični risani film Socializacija bika?, za katerega sta z Eričem napisala scenarij in ga režirala. Film, ki je nastal v tehniki risbe s svinčnikom, predstavlja vrhunec umetnikovega opusa risane animacije. V okviru nastajanja celovečerca sta z Eričem ustvarila kratki animirani film Poljubi mehka me radirka (1984), ki vključuje elemente Socializacije bika?, kot so npr. hibridna bitja, mešanica strojev, rastlin in predmetov.

Slikarska dela je ustvarjal v zgodnjem obdobju in v zadnjih letih. Slike iz obdobja po zaključku specialke večinoma niso ohranjene. Avtor je eksperimentiral z organskimi materiali ter slike gradil iz moke, masti, olja, črnila in katrana ter ustvaril dela v duhu informela z bogato teksturiranimi površinami, za katera so bili značilni kontrasti med polnimi in praznimi slikovnimi prostori oz. zgoščenimi in razredčenimi detajli. Posvečal se je tudi kolažiranim slikam v ekspresivni abstrakciji. V zadnjem obdobju nastajajo slike v mešani tehniki, ki združuje kolaž in slikarske tehnike z risbo. Uporablja povečave položnic, kuvert, notnega črtovja, v katere poseže z barvo ter pušča le posamezne prepoznavne detajle črk, znakov in obrazcev, ki omogočajo identifikacijo preoblikovane slikovne predloge. Nastajajo tudi dela geometrične abstrakcije v akromatičnih barvah. Kompozicije temeljijo na dinamični risbi, ki kontrastira v zgoščevanju in redčenju geometrijskih detajlov in potez, ter na bodisi trdni konstrukciji bodisi na domala izpraznjenem slikovnem polju. Motivno se giblje med nepredmetnim slikarstvom, abstrakcijo in figuraliko. Zanima ga vprašanje svetlobe in teme, pojavov sodobne družbe, irealnega, domišljijskega sveta. Opazen je odmev modernizma in avantgardnih tokov umetnosti.

V zadnjem obdobju nastajajo grafike, za katere uporablja ready made lesene matrice, ki so poprej služile kot podlaga za rezanje kamna v kamnolomu. Nastajajo dela različnih formatov, ki jih avtor poljubno spreminja glede na razstavni prostor. Geometrično abstrakcijo povezuje s figuraliko in različnimi rastri, detajli prehajajo drug v drugega, celoto zaznamuje igrivost. Barvna lestvica je omejena na sivi klin.

Posveča se tudi prostorskim postavitvam, v katerih z materiali vsakdanje rabe, kot sta npr. vrtna folija in polivinil, materializira svetlobne žarke in v prostoru vzpostavi mrežaste konstrukcije, ki temeljijo na kaotičnem.

Za svoje delo je prejel vrsto nagrad, mdr. 1985 zlato pero Beograda za ilustracije knjige Zeleni avtomobilček, 1987 nagrado za najboljšo animacijo na mednarodnem festivalu animiranega filma v Trevisu, 1988 in 1999 Levstikovo nagrado (1988 za ilustracije knjig Račka Puhačka inRastoče težave Jadrana Krta, 1999 za Enci benci na kamenci 2), 1998 nagrado grand prix za najboljši celovečerni film, scenarij in film po izboru kritikov FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) za risani film Socializacija bika? na Festivalu slovenskega filma v Portorožu (skupaj z Milanom Eričem), 1999 nagrado Prešernovega sklada za Socializacijo bika? (skupaj z Milanom Eričem), 1999 nagrado nemškega zveznega ministrstva za varstvo narave, prostora in jedrsko varnost za Socializacijo bika?, 2002 veliko nagrado Hinka Smrekarja za serijo ilustriranih knjig o Kekcu, 2003 nagrado za najlepšo otroško knjigo za slikanico Obuti maček na Slovenskem knjižnem sejmu v Ljubljani, 2004 drugo nagrado na 4. trienalu satire in humorja Aritas, 2004 je bil uvrščen na častno listo mednarodne zveze za mladinsko književnost IBBY (International board on books for young people) v Cape Townu, 2006 in 2010 je prejel plaketo Hinka Smrekarja za ilustracije knjig Bedak Jurček in Urška, 2015 Levstikovo nagrado za življenjsko delo. 2019 je skupaj z Milanom Eričem prejel nagrado Saša Dobrile za življenjsko delo na področju animiranega filma, ki jo podeljuje Društvo slovenskega animiranega filma.

Dela

Poljubi mehka me radirka (kratki animirani film, 1987).
Socializacija bika? (celovečerni animirani film, 1988–98, skupaj z Milanom Eričem).

Likovna dela

Enci benci na kamenci, 1–4 (ilustracije, 1988, 1998, 2007, 2018).
Kekec in Bedanec (ilustracije, 2001; avtor Josip Vandot).
Obuti maček (ilustracije, 2003; avtor Charles Perrault).
Čoharije (ilustracije, 2016; več avtorjev).

Samostojne razstave

Kranj, 2012, 2019 (Galerija Prešernovih nagrajencev, skupaj z Milanom Eričem).
Nova Gorica, 2017 (Mestna galerija Nova Gorica, skupaj z Jasno Samarin).

Skupinske razstave

Teritoriji, identitete, mreže. Slovenska umetnost 1995–2005 (Ljubljana, 2005).
Risba na Slovenskem II. 1940–2009 (Ljubljana, 2009).

Dela

Poljubi mehka me radirka (kratki animirani film, 1987).
Utrinki s snemanja (animirani film, 1988, skupaj z Milanom Eričem in Amirjem Muratovićem).
Socializacija bika? (celovečerni animirani film, 1988–98, skupaj z Milanom Eričem).

Likovna dela

Poskušaj migati dvakrat (kratki animirani film, 1981, skupaj z Milanom Eričem).
Fikus in fakus (kolaž, tempera, 1982).
Zeleni avtomobilček (ilustracije, 1985; avtor Franček Rudolf).
Skrivni dnevnik Jadrana Krta, starega 13 ¾ (ilustracije, 1987; avtorica Sue Townsend).
Enci benci na kamenci, 1–4 (ilustracije, 1988, 1998, 2007, 2018).
Račka Puhačka (ilustracije, 1988; avtor Ivo Zorman).
Cica v metroju (ilustracije, 1994; avtor Raymond Queneau).
Kekec in Bedanec (ilustracije, 2001; avtor Josip Vandot).
Obuti maček (ilustracije, 2003; avtor Charles Perrault).
Bedak Jurček (ilustracije, 2005; avtor Hans Christian Andersen).
Urška (ilustracije, 2010; avtor Andrej Rozman - Roza).
Kje je skriti obraz? (akril in print na platno, 2013).
Pismo za g. Karlina (akril na platno, 2013).
Šparova košarica (akril in print na platno, 2014).
Čoharije (ilustracije, 2016; več avtorjev).
Bela sled (lesorez, linorez, akril, kolaž na papir, 2017).

Samostojne razstave

Ljubljana, 1984, 1998 (Bežigrajska galerija, skupaj z Milanom Eričem).
Maribor, 1999 (Razstavni salon Rotovž, skupaj z Milanom Eričem).
Ljubljana, 2004 (Galerija Avla Nove ljubljanske banke).
Ljubljana, 2006 (Moderna galerija, skupaj z Milanom Eričem).
Škofja Loka, 2009 (Sokolski dom).
Kranj, 2012, 2019 (Galerija Prešernovih nagrajencev, skupaj z Milanom Eričem).
Kostanjevica na Krki, 2014 (Galerija Božidar Jakac, skupaj z Milanom Eričem).
Ljubljana, 2015 (Mestna galerija).
Nova Gorica, 2017 (Mestna galerija Nova Gorica, skupaj z Jasno Samarin).

Skupinske razstave

Čoh, Erič, Kirbiš, Kolarič, Krese (Ljubljana, 1982).
Sodobna slovenska in hrvaška risba (Maribor, 1990).
Slovenski bienale ilustracije (Ljubljana, 1995, 1997, 1999, 2002, 2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2019).
Aritas – satira. 4. slovenski trienale satire in humorja (Ljubljana, 2004).
Teritoriji, identitete, mreže. Slovenska umetnost 1995–2005 (Ljubljana, 2005).
1. hrvaški bienale ilustracije (Zagreb, 2006).
Slovenski strip in animirani film 1996–2006 (Celje, 2006).
Risba na Slovenskem II. 1940–2009 (Ljubljana, 2009).
Risba v stripu na Slovenskem (Ljubljana, 2011).
Sejem otroške knjižne ilustracije Bologna (Bologna, 2012).

Viri in literatura

Arhiv SBL, osebna mapa.
MG+MSUM, dokumentacija-arhiv, hemeroteka, izpis iz baze RazUme.
ES.
Čoh, Erič, Kirbiš, Kolarič, Krese, Ljubljana, 1982 (predgovor Aleksander Bassin).
Maruša Avguštin: Nekonvencionalna likovna govorica z nadihom ljudskosti, Otrok in knjiga, 18, 1991, št. 31, 96–97.
Socializacija bika ? : prvi slovenski celovečerni film = Socialization of the bull : first Slovene feature-length animated film, Ljubljana, 1998 (predgovor Zvonko Čoh, Milan Erič).
Marcel Štefančič: Socializacija bika, Mladina, 24. 5. 1999.
Zvonko Čoh : pregledna razstava ilustracij, Metlika, 2006 (predgovor Andreja Brancelj Bednaršek).
Zvonko Čoh : razstava ilustracij, Škofja Loka, 2009 (predgovor Maša Ogrizek).
Milan Erič, Zvonko Čoh : Koprnenje po svetlobi, Kostanjevica na Krki, 2014 (predgovor Nadja Gnamuš).
Sarival Sosič: Capriccio – Vse, kar vidim, počečkam, Ljubljana, 2015.
Jasna Samarin in Zvonko Čoh : Odtisnjeni fragmenti, Nova Gorica, 2017 (predgovor Tatjana Pregl Kobe).
Vidno, a ne za vedno, Kranj, 2018 (predgovor Sarival Sosič).
Rakovec, Andreja: Čoh, Zvonko (1956–). Slovenska biografija. Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2013. http://www.slovenska-biografija.si/oseba/sbi1022740/#novi-slovenski-biografski-leksikon (21. april 2024). Izvirna objava v: Novi Slovenski biografski leksikon: 5. zv.: Č. Ur. Barbara Šterbenc Svetina et al. Ljubljana, Znanstvenoraziskovalni center SAZU, 2022.

Komentiraj posredujte nam svoj komentar ali predlog za izboljšavo vsebine